Jak nebezpečné jsou turbulence – mohou srazit letadlo?

0
806

Pokud jste již letěli letadlem, dost možná jste i vy zažili ve větší, či menší míře turbulence. Pro ty, kteří necestují pravidelně, to může být poměrně nepříjemný a neočekávaný zážitek. Pro posádku letadla to je ale běžná věc, se kterou se setkávají téměř dennodenně. Většinou budete včas varováni, abyste se vrátili zpět na svá místa a připoutali.

Jsou ale turbulence vždy neškodné?

Letadlo se jen tak nerozlomí

Ve skutečnosti jsou letadla navrženy tak, aby vydržely velmi silné propady během letu a dokonce i ohyby křídel. Většina pilotů se za svou celoživotní kariéru nesetká s tak silnou turbulencí, která by alespoň ohnula samotné křídlo letadla. Ty jsou navržena tak, aby vydržela až dvakrát takový nátlak, než obecně při klasickém letu zažijí. Pokud vidíte, že se křídlo ohýbá, je to účelně.

Co to vlastně jsou turbulence?

Pokud nejsou ve vzduchu žádné překážky, vzduch hladce proudí jedním směrem. Pokud ale vzduch narazí na vysokou překážku jako jsou třeba mrakodrapy nebo častěji hory, pak je proud vzduchu narušen a musí se uzpůsobit terénu. To ovlivní i proudy vzduchu vysoko nad těmito překážkami. Tomuto jevu se říká turbulence. Tyto výkyvy v proudění vzduchu pak velmi náhle nadzvednou nebo naopak strhnou letadlo dolů až o desítky metrů. Tyto otřesy jsou to, co ucítí cestující.

Pokud tedy například vzlétáte nebo přistáváte na letišti, které je blízko hor, či moře, šance jsou, že turbulence do jisté míry zažijete. Většinou se ale jedná pouze o mírné propady.

Turbulence během letu vysoko nad oblaky jsou méně častá, protože je zde řidší vzduch, cesta je díky nižšímu odporu vzduchu také ekonomičtější. Většina letadel letí ve výšce od 6 – 12 km nad zemí. Turbulence lze také zažít během přeletu mezi mraky, kde se jednotlivé proudy vzduchu různě mísí.

Když se něco pokazí

Lidská nepozornost a extrémní turbulence bohužel mohou mít fatální následky. Jeden takový případ nastal roku 1966, kdy Boeing typu 707 byl strhnut z oblohy silnými turbulencemi. Pilot onoho nešťastného letu se odpojil od plánované trasy do Tokia, aby posádce letadla ukázal Fudži. Turbulence u této hory byly tak silné, že utrhli zadní křídla a letadlo chvíli poté havarovalo. Tento incident nikdo nepřežil.

I kvůli této tragédii jsou nyní všechny letecké trasy pečlivě plánovány a matematicky vypočítávány tak, aby se síla turbulencí minimalizovala. Každý pilot je vytrénován, aby porozuměl fyzice turbulencí a věděl, jak se v takových případech zachovat.

V dnešní době by se případ Boeingu 707 naštěstí neopakoval, protože novodobá letadla mají vyšší standard flexibility a tehdejší turbulence by zkrátka dnešní letouny nijak neohrozily. Výdrž letadla neohrozí ani propady o desítky metrů a dokonce i odolají úderu blesku. Ten by musel vyřadit oba motory, nebo letadlo zapálit, aby něco vůbec začalo hrozit.

Sdílejte

Přidat komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here