Indický zlatý trojúhelník – města Dillí, Ágra a Džajpur

1183
Pohled na Dillí | donyanedomam/123RF.com
Pohled na Dillí | donyanedomam/123RF.com
Dillí jako hlavní město, Ágra s okouzlujícím Tádžmahálem a Džajpur – trojice míst, která navštíví snad každý cestovatel vydávající se poznat skvosty Indie. Zatímco první dvě turistické atraktivity jsou v obecném povědomí, o existenci Džajpuru se mnozí dozvědí až ve chvíli, kdy poprvé otevřou turistického průvodce…
Prohlídka Džajpuru začíná návštěvou rádžpútské pevnosti Ámbér, nacházející se asi jedenáct kilometrů severně od města. Krajina se začíná krabatit, hory porůstá zelenavý les a podél cest se skví exotické květy. Krávy a vepře na ulicích doplnili sloni s tkanými přehozy na hřbetech a my si připadáme jako v nějakém pestrobarevném dokumentu o Indii.

Turisticky vděčný Ámbér je narvaný k prasknutí a není se čemu divit. Palácový komplex, vypínající se na skalnatém hřebeni, byl hlavním městem říše Rádžpútů Kučvahasů v letech 1037 až 1728. Za staletí si to tu patřičně zvelebili! Úchvatně malované zdi doplňují paláce zdobené zrcadlovými mozaikami, až z toho přechází zrak. A když se člověk zatoulá mimo turistické okruhy křižující rekonstruovanou část komplexu, nestačí se divit. Ámbér je jedno velké bludiště: spleť uliček, výklenků a komnat, bohatě zdobených tesanými ornamenty. Jen škoda, že těchto zákoutí je dnes využíváno jako neoficiálních latrín.

Sluneční hodiny a kouzelné přístroje

Po cestě zpět do Džajpuru se nám otevírá výhled na dvě pevnosti: jedna se zdvíhá přímo nad ámbérskými paláci, druhá leží na ostrově kousek od města a nikdo jí neřekne jinak než „Vodní“. Přímo v centru stojí Městský palác, naproti němuž se rozkládá patrně nejúžasnější džajpurská památka: observatoř pod širým nebem Džantar Mantar, kterou nechal v první polovině 18. století vybudovat jistý Džajsinh.

Džantar Mantar se dá doslovně přeložit jako „kouzelné přístroje“. Je jich tu celkem osmnáct. Tyto „stavby“ z cihel, vynikající zajímavými geometrickými útvary, je možné použít k odečítání času, zjištění polohy vesmírných těles, předpovědi síly monzunu apod.

Byť nás cihlové kruhy, půlkruhy, trojúhelníky a křivky fascinují, průvodce, jenž by nám funkce jednotlivých přístrojů objasnil, široko daleko není. Nakonec blíže prozkoumáme jen dvě zařízení, o kterých pojednává náš tištěný „Rough Guide“: sluneční hodiny samrát jantra, které se tyčí do výšky sedmadvaceti metrů, a původnější džajprakaš jantra, podle jejichž stínu se určuje datum, čas a znamení zvěrokruhu (to má být důležité pro výpočet nejvhodnějších dní pro sňatek). Prvně jmenovaný přístroj je momentálně v rekonstrukci, nicméně i zdejší lešení stojí za pozornost: sestává z širokých bambusových prutů, které jsou k sobě svázány provazy. Už několikrát jsme podobnou konstrukci na stavbách viděli a přemýšleli, jak často asi zátěž dělníků nevydrží.

Prší? Nevadí, aspoň máte čas na nákupy!

Den se pomalu přehoupne do druhé poloviny a náš průvodce začíná být nervózní, když namísto navrhovaných návštěv obchodů chceme pokračovat v prohlídce památek. Asi nejznámější džajpurskou stavbu – proslulý Havámahál tedy „Palác Větrů“ – zahlédneme jen letmo. Prý je zrovna v rekonstrukci, tak by to stejně „nemělo cenu“. Růžové město s nachovými stavbami, kde je jedna z mála pěších zón v Indii, nám mladík také doporučuje navštívit až navečer – přece na nás nebude čekat, že?!

Posledním zastavením při „sightseeingu“ se stává Gajtór asi šest kilometrů od centra. Mramorové hrobky džajpurské vládnoucí dynastie jsou obehnané zdí a působí víc než majestátně. Jeden náhrobek tu už čeká na současnou hlavu královské rodiny.

Na nebi zmizí poslední modravá skulinka a z šedých mraků se spustí první sprška. Ještě než si stihnu uvědomit, že tím je šance navštívit odbyté džajpurské památky navečer znovu definitivně ztracena, průvodce nás už s rozzářeným úsměvem strká do dveří prvního obchodu.

Takový obyčejný monzun

Za oprýskanými zdmi se otevírá rozlehlá hala textilní manufaktury. Nestačíme ani zaprotestovat a už se nás ujímá výřečný obchodník, který nám s nepředstíraným zaujetím vysvětluje, jak se tu pracuje, že jsou místní látky skutečně jedinečné a samozřejmě je můžeme dostat za zvýhodněné ceny, protože „jsme kamarádi jeho kamaráda, a tedy i jeho kamarádi“.

Prohlídka je úchvatná! Textilie jsou zde tradičně zdobeny ručně: vzory se na ně tisknou dřevěnými „razítky“ a údajně se používají výhradně přírodní barvy (zelená je ze špenátu, modrá z indiga, červená z růžových květů atd.). Nakonec se výtvor zafi xuje solí a prodává turistům jako „džajpurská rarita“.

Prohlídku manufaktury zakončíme nahlédnutím do pokojů, v nichž odpočívají děti, které sem prý chodí pracovat po škole, a pak už následuje nekonečná přehlídka hotových výrobků, doprovázená živou diskusí o cenách. Vše je pochopitelně krásné a dokonce levné. Odcházíme s plnými taškami šátků, sárí, povlečení a triček. Tím však „shopping“ zdaleka nekončí! Spokojený průvodce nás tahá z jednoho obchodu do druhého, od kamaráda ke kamarádovi. Navštívíme zlatnictví s tradičními šperky a bezpočet obchůdků se suvenýry. Nakonec nám ani nevadí nechat všude nějaký ten peníz. Bývalo by to tak snad pokračovalo až do noci, kdyby nás na cestě po městě nezastihl ukrutný liják. Provazy deště se kroutí ve vzduchu a s mohutným pleskáním dopadají na rozbahněnou cestu. Ve vteřině jsme promoklí na kost, a byť je voda vlažná, drkotáme zuby. Tak takhle jsme si to osvěžení v letním vedru nepředstavovali…

Autor: Michaela „Mysha“ Košťálová – časopis Cestopisy.

Předchozí článekČínský Kuej-lin – krajina homolovitých kopců
Další článekPatricie Sudik: „Cestování naplňuje moji duši“